Home Club Forum!
|
Re:Spider type 4 (1 viewing) (1) Gasten
Favoured: 0
|
|
|
TOPIC: Re:Spider type 4
|
|
|
|
Spider type 4 1 Year, 2 Months ago
|
|
|
Beste Spidertechnici,
Ik ben in het gelukkige bezit van een type 4 met 85000 km op de teller. Twee vragen:
1. Ik vind dat de motor slecht oppakt vanaf lage toeren. Ik was carburateurs gewend maar met injectie is het toch wat anders. Het lijkt of de motor eerst inhoudt alvorens op het gas te reageren. Het is hierdoor lastig om soepel laag in toeren te rijden en netjes te schakelen. Er zit al wel een Squadra chip in en verder loopt de motor als een zonnetje. Hij slaat geen slag verkeerd. Het ligt in elk geval niet aan de nokkenasverstelling. Het moet volgens mij iets zijn in de overgang tussen stationair en toeren maken dus iets in de injectie zelf volgens mij.
Ik ben zelf redelijk technisch op de hoogte van alfa nord's maar ik kan het euvel tot nu toe niet vinden.
2. Weet er iemand hoe je de toerenteller los haalt uit het dashboard? Deze valt nu af en toe uit als het koud is. Ik snap dat spiders van warmte houden , maar toch.
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Spiderbob, lidnr 1884
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Re:Spider type 4 1 Year, 1 Month ago
|
|
|
Op vraag 1 kan ik je geen antwoord geven maar vraag 2 moet wel lukken. Recentelijk heb ik de kilometerteller gerepareerd en dan moeten dezelfde handelingen gedaan worden. Ik ben begonnen met het verwijderen van de plastic rand om de cockpit. Daarna heb ik 4 schroeven onder uit het plastic kapje van het stuurhuis verwijderd. Dan kun je de onderkant verwijderen en bij de boutjes 2x waarmee het tellerhuis vastzit. Als het tellerhuis loszit kun je weer wat ruimte maken en het bovenste plastic kapje van het stuurhuis verwijderen. Voorzichtig kun je dan het tellerhuis openmaken en de tellers bereiken. Het is al een tijdje geleden dus de exacte volgorde kan iets verschillen maar bij mij lukte het.
Stuur me even een mail als je interesse hebt in een schematische uitleg uit het wp handboek,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
het wat minder oppakken bij lage toeren is een bekend probleempje bij de Serie IV. Het is een van de redenen waarom sommige eigenaren de chip laten aanpassen. Die zorgt ervoor dat het mengel bij acceleren iets rijker wordt gehouden.
Een paar zaken die nog je nog eens zou kunnen controleren; - Bougies - Controleer alle aansluitingen in het inlaatkanaal, dus vanaf het luchtfilter tot de inlaatpoorten. Er zitten allerlei verschillende moffen en aansluitingen op. Bij valse luchtaanzuig kun je allerlei rare problemen krijgen. Lastig te traceren, maar laat de motor stationair draaien en ga ververvolgens aan alle aansluitingen e.d. een beetje trekken en duwen. Als het stationair toerental wijzigt heb je de boosdoener.
- De voorontsteking is electronisch geregeld, maar als de ontstekingspoot niet goed gemonteerd (te ver verdraaid), kan de ECU niet voldoende bijregelen.
-
Succes ermee Groeten,
Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zat gisterenavond nog eens door mijn Serie IV workshop manual te lezen:
Je zou zelf ook de diagnose test moeten kunnen uitvoeren? De ECU heeft de mogelijkheid om de diverse sensors e.d. te testen als onderdeel van het zogenaamde CheckEngineLight protocol.
Ook als dat lampje niet aankomt kan er iets aan de hand zijn met een van de sensoren, afstelling e.d. Deze self check kan dat helpen diagnosticeren. De desbetreffende code wordt op het dashboard weergegeven door een knippered checkenginelight, vervolgens kun je die code opzoeken in een tabel.
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd. Wil iemand dat eens proberen, dan mail ik de desbetreffende paginaas van het workshop manual.
Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|